torstai 1. marraskuuta 2012

All hallows eve

 Pyhäinpäivä, halloween, kekri, samhain, Kuolleiden päivä. Loka-marraskuun vaihde, ja teoriassa kaikki tähtää samaan, mutta paikallisia erojakin toki on. Toisaalla keskitytään enemmän seurustelemaan vainajien kans, toisaalla taas sadonkorjuuseen ja talven vastaanottamiseen.

 Mä en oo kamalasti perinneihminen, joten mulle on oikeastaan suloisen yhdentekevää miten ite kukanenkin tykönään viettää tätä juhlapyhää, antaapa kaikkien kukkien kukkia tässä tapauksessa. Mutta lapset ja eläimet jätetään rauhaan.
 Perinteinen kotimainen pyhäinpäivän vietto ei ole mun makuun, sanokoon kuka tahansa mitä tahansa. Mä oon valinnut tän pyhän juhlintatavaksi aika laimean version amerikkalaisesta nykyhalloweenista, eli ilman älytöntä krumeluurimäärää ja kurpitsoja ja sen semmoista. Mä vaan naamioidun.

 Viime vuonna tuli luettua vähän nettilehtijulkasuja kommentteineen, ja tympäännyin niistä aika huolella. Suuri osa kommentteja oli sitä että halloween pitäisi suunnilleen kieltää lailla ja kaikkien pysyä perinteisessä pyhäinpäivässä. Halloweenhan on näiden kommentoijien mukaan vain kaupan alan juoni, jolla rahastetaan ihmisiä. Epäilemättä kuitenkin nämä samat ihmiset juhlivat esimerkiksi joulua. Ja mun näkökulmasta joulu on tässä maassa huomattavasti kaupallisempi juhlapyhä kuin halloween siinä mittakaavassa missä se on meilläpäin nähtävissä. Rupesin sitten miettimään että onko koko homma kiinni siitä kuuluisasta suomalaisesta asenteesta? (joojoo, yleistän, yhyy, kyllä te tiedätte mitä mä tarkotan, elekää kitiskö.) Mun käsityksen mukaan suomalaiset pystyy jakamaan karkeasti kahteen ryhmään sen mukaan miten kalenterivuoden juhlapyhiä tulee vietettyä. Toisen nimeltämainitsemattoman ryhmän juhlintaan kuuluu kirkonmenoja ja muuta sen semmoista. Toinen tapahan sitten on hyvinkin suoraviivainen "pää täyteen ja grillijonoon tappelemaan". (Josta tuli mieleen että R.I.P. Piccolo-grilli, se ainoa jonka jonossa olen tapellut.)

 Mun mielestä on ihan mahdollinen skenaario sekin, että joillakin pelottaa halloween, koska se on tuontitavaraa, ja että sen myötä väki amerikkalaistuu ja unohtaa oman kulttuurinsa. (Tähän vois vetää jonku kulttuurin rikastuttaminen -kortin, mutta antaapa olla...) Tässä vaiheessa tahtoisin huomauttaa että eiköhän esimerkiksi joulu ja vaikkapa ystävänpäiväkin, molemmat nykymuodoissaan, ole joskus olleet uutta ja erilaista. Siks toisekseen, mä en muuten oikeasti taida tuntea ketään, joka juhlisi pyhäinpäivää varsinaisesti muuten kuin viemällä sen kynttilän haudalle. Enkä sitäkään väheksy, kaunistahan se on. Joten miksei siis voisi juhlia "vieraan kulttuurin" tavalla?

 Lopuksi vielä, en mä usko että pyhäinpäivää sais muutettua täysimittaiseksi jenkkihalloweeniksi, kyllä siitä pitää Suomi-pojat ja -tytöt huolen lyömällä hommaan Suomi-merkinnän leimalla jossa lukee alkoholi.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kuiskaisit ees.