keskiviikko 1. toukokuuta 2013

Tuoksuja.

Josko vaihteeksi jotain mitä oon kirjottanu pari riviä aina silloin tällöin, noin kolmen kuukauden ajan. Lanka katkeilee.

Lähdetään siitä, että mun lempituoksuja on muun muassa paistuva pekoni, aamukaste, Escadan Pacific Paradise (jota en muuten saa mistään, perkele.), tietyt miestentuoksut ja puhdas pyykki. Noin niinku esimerkkeinä

Mun mielestä on ihan älyttömän ihmeellistä se, että joskus pienikin häivähdys jotain tuoksua saa aikaan aivan valtavan tunnelatauksen ja tuo mieleen muistoja valtavana ryöppynä. (Vaikka toiseen suuntaan ajatellen, muistoja kelatessa ei ihan tasan varmasti osais nimetä yhden yhtä tilanteeseen liittyvää tuoksua.) En usko että oon ainoa johon tuoksut vaikuttaa vahvemmin kuin vaikkapa valokuva menneestä tilanteesta. Esim. tietty kirpeä tuoksu elo-syyskuun aamuna palauttaa mut välittömästi syksyyn 2002,  vaikka en sitä edes haluais, ja vastaavanlaisia aamuja on sen jälkeen ollut lukemattomia. (Mä olen luonnostellut tän joskus tammi-helmikuussa, ja tässä kohtaa oli esimerkki mukavammasta tuoksumuistosta. Mutta sekään ei ole enää samalla tavalla mukava, niin mennään ilman esimerkkiä siitä sitten.)

Ehkä vähän eri kategoriaan menee se, että olen oppinut tunnistamaan joidenkin ystävien ominaistuoksun. Väittäisin tunnistavani ainaki Vesan, Katin, Hannen ja Josun, jos nököttäisin jossaki silmät sidottuna ja joku heistä ois lähellä. Samoin sitten on tuoksuja jotka saa mut samantien nostamaan suojauksen päälle. Tai ahdistumaan kamalasti. Ne on niitä joita mä en varsinaisesti osaa nimetä. Kuitenki semmosia mitkä tuottaa mieleen ikäviä asioita ja näin ollen pakottaa olemaan varuillaan. Mun on esimerkiksi tosi vaikea luottaa ihmisiin joiden tuoksu tuo mun mieleen jonku joka on satuttanu mua. Tämä on aiheuttanut vaikeita tilanteita, kun joku on ollut muuten kiva, mutta tuoksunut väärältä. Sitä ei ole muuten ihan hirveän helppoa selittää toiselle... "Mä pidän susta ihmisenä, mutta sussa on väärä aromi." Yeah right.

Yks hankalimmista ristiriidoista tässä tuoksuasiassa on se, kun tuoksu on ihan tosissaan miellyttävä, mutta sen yhdistää silti väkisin muistoihin, jotka saa aikaan halun parkua silmät päästä ja vetämään ranteet auki siimaleikkurilla. Kyllä, ostin vahingossa "väärää" huuhteluainetta. Palakihti.

17.4.2013
Pakko saada mainita, kun asiaan liittyy, tänään bussissa joku tuoksui siltä, ettei jääny kauas ettenkö ois syöksyny halailemaan ja pussailemaan jotakuta viatonta olentoparkaa vaan siksi koska tuoksu. Tuoksua en osaa tälläkään kertaa erotella, enkä sitten saanut selville kyseisen tuoksun kantajaa, mutta HERRAJUMALA mun nenä kerto mulle että se ois ihan hyvin voinu olla mun elämäni mies!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kuiskaisit ees.